Waalwijk stapt deze zomer op de elektrische step
November vorig jaar vond het eerste Smart Mobility Event plaats in Waalwijk. De stad zet met het programma ‘Smart Move’ in op slimme mobiliteit. Tijdens het event werkten verschillende startups, bedrijven en kennispartners aan concrete oplossingen voor een betere bereikbaarheid van Waalwijk. Het beste idee: met elektrische steps het bedrijventerrein verbinden met het centrum van Waalwijk. Deze zomer plaatst startup Citysteps 80 steps bij het busstation in Waalwijk.
Het bedrijventerrein van Waalwijk ligt een stuk buiten het centrum en heeft een slechte verbinding met het openbaar vervoer. Om die reden reizen veel werknemers van buiten de stad met de auto. Thomas van Heeswijk van Citysteps ziet hun product als de ideale oplossing voor dit probleem. “Met een app kunnen werknemers straks eenvoudig de steps gebruiken. Zo kunnen ze hun ‘last mile’ vanaf het busstation alsnog comfortabel en snel afleggen.” Door de coronacrisis zal de plaatsing van de steps iets langer op zich laten wachten dan gepland. “Maar deze zomer staan ze er zeker,” vertelt Thomas.
Van studiereis tot eigen onderneming
Waar ze hun inspiratie vandaan haalden? Van de straten van Valencia. In april 2019 reisden de studenten naar Valencia voor de studiereis van hun opleiding Ondernemerschap & Retail Management. Een stad vol leven, groen, salsa en… Steps! Tijdens hun verblijf huurden de jongens de steps. “We waren direct enthousiast,” vertelt Thomas. “Het is super comfortabel en gemakkelijk.” Maar waarom de steps nog niet in Nederland waren? Het is milieubewust, neemt weinig ruimte in beslag en is eenvoudig te gebruiken. “Zo ontstond al snel het idee om er zelf werk van te maken,” licht Thomas toe. Op 4 juni 2019 lanceerden ze ‘Citysteps’ en met deze startup pitchten ze een paar maanden later, samen met het bedrijf Innotractor, hun idee bij het Smart Mobility Event in Waalwijk.
Kickstartpremie
De jury van het Smart Mobility event, Ronald Bakker (wethouder waalwijk), Erik Jonkers (Manager Fulfilment Center Bol.com) en Jolanda Smit (BMN), zagen gelijk de potentie van het idee. Dat leverde Thomas van Heeswijk en zijn compagnons een kickstartpremie van 15.000 euro op.