Onderzoek: toekomst voor thuiswerken in Brabant
Werkgevers zien toekomst én uitdagingen in thuiswerken. Thuiswerkende werknemers beoordelen het thuiswerken gemiddeld met een dikke 7. Dat blijkt uit onderzoek dat werd uitgevoerd onder 140 werkgevers in Nederland en 3.000 werknemers in Brabant. Bo Bos, communitymanager bij BMN, trok het Brabantse deel van het onderzoek. ‘De effecten van het thuiswerken zijn duidelijk zichtbaar op onze wegen. Wij wilden onderzoeken hoe werknemers en werkgevers deze nieuwe manier van werken ervaren en wat het verschil is met de eerdere dagelijks praktijk,’ vertelt ze over de achterliggende gedachte van het onderzoek. ‘Onze conclusie: er is toekomst voor thuiswerken in Brabant.’
Het thuiswerken bevindt zich noodgedwongen in een versnelling. Vanaf 12 maart 2020 geldt in Nederland het landelijke devies om zoveel mogelijk thuis te werken en samen de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Tot 1 september, blijft tot op heden, thuiswerken het advies vanuit de overheid.
Gezonde en positieve thuiswerkers
Werknemers ervaren het thuiswerken positief, zeker met de juiste faciliteiten en voorzieningen thuis. Voor zowel werkgevers en werknemers brengt het kansen ene uitdagingen. Werknemers die momenteel fulltime thuiswerken scoren lager op fitheid, gemoedsrust en nachtrust dan werknemers die nog op locatie werken. Met name fysieke conditie is een aandachtspunt. Veel werknemers hebben een periode aanzienlijk minder bewogen, doordat de sportscholen dicht waren en veel sporten zijn afgelast. Wel wordt er meer recreatief gewandeld en gefietst. Door veel werkgevers wordt speciale aandacht besteed aan het sociale aspect van werken. Dit heeft een positief effect op de thuiswerkervaring. Vooral het bedrijfsleven organiseert relatief veel virtuele borrels en pubquizzen.
“Thuiswerken lijkt veel meer dan ooit gedacht een optie voor enorm veel medewerkers.” (werkgever)
Uitdagingen voor werkgevers
Twee derde van de bevraagde werkgevers denkt dat thuiswerken ook na 1 september vanzelfsprekender zal zijn en dat hier vanuit de werknemers actiever naar gevraagd zal worden. Succesfactoren daarbij zijn volgens hen vertrouwen in de werknemers, heldere communicatie en de techniek en digitale middelen. Ook het belang van persoonlijke aandacht, maatwerk en flexibel leiderschap werd benoemd. Werkgevers vragen zich wel af hoe ze hun thuiswerkende medewerkers op de lange termijn betrokken kunnen houden, blijkt uit het onderzoek. En daarbij hoe de sociale contacten en de binding met het bedrijf kan worden geborgd en wat thuiswerken doet met de fysieke en mentale gesteldheid van het personeel.
Aan de slag met thuiswerk- en woon-werk beleid
Naast het belang en de aandacht voor (nieuw) thuiswerkbeleid geeft een deel van de werkgevers aan ook bezig te zijn met het herinrichten van het woon-werk beleid. Naast een toenemende parkeerdruk – meerdere werkgevers geven aan het parkeren tijdelijk gratis te faciliteren – wordt er ook een toename van (elektrische) fietsgebruik verwacht. Anderen hopen op productiviteitswinst door het reduceren van woon-werk en werk-werk kilometers. Enkele werkgevers geven aan na te denken over de locatiekeuze, huisvesting en aanwezige faciliteiten. Bij zeker niet alle werkgevers staat het woon-werkbeleid al op het netvlies als één van de huidige prioriteiten. Deze werkgevers geven dan ook aan dat inspiratie en vernieuwende ideeën welkom zijn.
“Voor de omschakeling naar het faciliteren van thuiswerken hadden we een half jaar uitgetrokken, nu is het binnen een week opgezet.” (werkgever)
(Toekomstig) reisgedrag
Werknemers die nog wel op locatie werken veranderden hun reisgedrag met mate. Dertien procent stapte over, vooral richting de auto en de e-bike ten koste van het openbaar vervoer. Mensen zijn positiever over hun reis. Dat komt met name door de vermindering van drukte op de weg en een verbetering van de reistijd. De meeste respondenten verwachten niet het reisgedrag aan te passen in de toekomst. Maar liefst negentig procent geeft aan straks op dezelfde wijze te reizen als zij voorheen deden. Voor de tien procent die anders wil gaan reizen, lijkt vooral de (elektrische) fiets potentieel interessant.
Advies
Dat thuiswerken meer vraagt dan het hebben van een laptop is inmiddels wel duidelijk. Meer dan de helft van de werkgevers geeft aan behoefte te hebben aan hulp en ondersteuning – nu en in de toekomst – van werkgeversnetwerken en de overheid omtrent thuiswerk- en mobiliteitsbeleid. Onder andere gericht op informatieverstrekking met betrekking tot mobiliteitsoplossingen, zoals elektrische fietsen, speed pedelecs, het stimuleren van carpoolen, fiscale tips en het verantwoord gebruik maken van openbaar vervoer. ‘Een integrale aanpak voor mobiliteits- en thuiswerkbeleid om het thuiswerken ook op de lange termijn op een duurzame manier te faciliteren is daarbij nodig,’ is het advies van de verschillende werkgeversnetwerken die het onderzoek onder werkgevers uitvoerden en analyseerden.
Onderzoek
Het onderzoek is een samenwerking van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland, Brabant Mobiliteitsnetwerk, Breikers, Goed op Weg, Overijssel, De Verkeersonderneming en Zuid-Limburg Bereikbaar.