Kick-off sessie Beter Benutten Vervolg met gemeenten
Donderdag 26 maart organiseerde het bmn een kick-off sessie voor de gemeenten Breda, Den bosch, Eindhoven en Helmond om een start te maken met de uitvoering van de Beter Benutten plannen van de gemeenten. Hoofddoel: gezamenlijke ambities omzetten in actie.
Hoe ga je met een community aan de slag om de vraagstukken uit deze plannen op te lossen? Mobiliteitsregisseur Tim Wille, communitymanager Bas van Leur en Barbara Schrover vanuit de provincie Noord-Brabant wierpen achtereenvolgens een licht op de verschillende aspecten van deze vraag.
Verbinden en energie brengen
Het bereikbaarheidsvraagstuk is niet alleen een uitdaging voor overheden, maar iets dat partijen rondom een (economische top)locatie gezamenlijk moeten oppakken. Het is vaak een complex vraagstuk, met meerderde stakeholders en verschillende belangen. Vanuit die gedachte is het Brabant mobiliteitsnetwerk anderhalf jaar geleden van start gegaan met het realiseren van community’s. Inmiddels zijn de eerste successen behaald. Het bmn verbindt partijen, Tim Wille: “Onze rol is energie brengen en inspireren; learnings en best practices delen. Het succes van deze community’s hangt samen met het feit dat er geen opdrachtgever is. De leden worden gedreven door hun eigen ambitie om een bepaalde problematiek die zij zelf voelen, op te lossen”. In de context van Beter Benutten gaat dit vertrekpunt veranderen. Het bmn word integraal onderdeel van de stedelijke plannen. Waarin de gemeenten een dubbelrol hebben als schrijver van de gemeentelijke plannen en lid van de community. Dat het bouwen van community’s het vertrekpunt is, is ook een valkuil volgens Tim, want “een community is niet altijd maakbaar, stakeholders bepalen zelf of ze deelnemen en onder welke voorwaarden”.
Community building
Hoe komt een community dan wel tot stand? Communitymanager Bas van Leur werpt in zijn presentatie eerst een licht op de definitie van een community. De crux is volgens hem om een gemeenschappelijk vraagstuk te creëren, waar individuele belangen van stakeholders een onderdeel van zijn. Daarbij is het voor de leden van de community van belang om over de grenzen van hun eigen belang heen te denken. Bas licht toe: “Er moet een gemene deler, een gezamenlijk doel zijn om na te steven, maar gedurende het proces moeten individuele leden ook continu in staat zijn om uit te leggen waarom zijzelf deelnemen aan de community. Formuleer daarom scherp wat het doel van de community is en wees je bewust van de reikwijdte van het vraagstuk .”
“Als een land als Estonia 50.000 mensen kan mobiliseren om het hele land op te ruimen, dan kunnen wij zeker de problematiek in de binnenstad oplossen.” Bij het bouwen van een community doorloop je vijf fases. Na het kwalificeren van het vraagstuk en locatie komt de opstartfase. Uit ervaring met andere Brabantse community’s rondom mobiliteit blijkt dat het zeker een half jaar duurt om de basis op orde te krijgen. Er is veel energie nodig om mensen bij elkaar te brengen en het proces aan te jagen. In de volgende fase maak je een community werkend, beleid gaat vorm krijgen. Dan begint het echte werk en moet je de community werkend maken en houden. Door effectief samen te werken, een roadmap te realiseren en plannen en maatregelen uit te voeren.