Campussen in regio Eindhoven stimuleren samen fietsgebruik onder werknemers
Om fietsgebruik onder medewerkers te stimuleren werkten vier campuslocaties in de regio Eindhoven samen in het Brabant mobiliteitsnetwerk (bmn) en met behulp van Ons Brabant Fietst(OBF) aan het ontwikkelen van een Campusplan Fiets.
Op de Automotive campus, De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), Strijp-S en de High Tech Campus zijn op directieniveau afspraken gemaakt om het fietsgebruik van werknemers op een slimme en innovatieve wijze te stimuleren. Wat dit project bijzonder maakt is dat de campuslocaties de gewenste interventies zelf financieren en daarbij nauw samenwerken met de drie gemeente Eindhoven, Veldhoven en Helmond. Elke partij draagt vanuit zijn eigen kennis en expertise een steentje bij.
>Aanhaken bij actuele fietsprojecten
Waar mogelijk haken de campuslocaties aan bij lopende fiets stimuleringsprojecten, zoals de realisatie van de Slowlane, Snelfietsroutes of Fietsparkeren. Waarom? Op deze manier liften de campuslocaties mee op het werk dat al verzet is en kunnen zij de realisatie van deze projecten soms zelfs versnellen. Er wordt een inventarisatie van actuele projecten gemaakt. Per project wordt afgewogen of aansluiten wenselijk is en hoe die bijdrage vorm krijgt.
>Oplossingen voor kleine infrastructurele knelpunten
Gezamenlijk gaan de campuslocaties en de betrokken gemeenten op zoek naar oplossingen voor kleine infrastructurele knelpunten. Dit zijn de zogenoemde quick wins. Hoe pakken de campuslocaties dit aan? Werkgevers melden de knelpunten. Het bmn en OBF leggen vervolgens een locatiebezoek af om het knelpunt in kaart te brengen en maken afspraken over mogelijke oplossingen van het probleem.
> Deelfietsen nieuwe stijl
De campuslocaties zoeken uit waar zij met het inzetten van deelfietsen het gebied beter bereikbaar maken. Nieuwe binnen- en buitenlandse aanbieders willen graag in de regio Eindhoven aan de slag en zetten de markt op zijn kop. Hoe houden de campuslocaties de regie op dit proces? De campussen en de gemeenten willen voorkomen dat de regio overspoeld wordt door deelfietsen, maar zien gelijktijdig kansen om met extra fietsen bereikbaarheidsknelpunten aan te pakken. De campuslocaties willen de ervaringen van afgeronde pilots op Strijp-S, zoals bijvoorbeeld het experiment met eigen deelfietsen en Hopperpoint, benutten om hun eigen koers uit te zetten.
> Way finding op en tussen campuslocaties
Met bebording, landmarks en digitale informatievoorziening moeten werknemers straks de weg op en tussen de campuslocaties beter weten te vinden. Hierbij moet rekening worden gehouden met de verschillende doelgroepen van de campuslocaties (dagelijks woon-werkverkeer, studenten, expats) en het verschil in verplaatsings- en informatiebehoefte. Idee is om een metrokaart te ontwikkelen, dat het hoofdfietsnetwerk op en rond de campuslocaties inzichtelijk maakt, inclusief de Snelfietsroutes en de Slowlane.
Geen standaard mobiliteitsoplossingen
Aan de hand van vier hoofdsporen werken de leden van het samenwerkingsverband op dit moment plannen van aanpak uit. De ambities van de betrokkenen zijn hoog. De campuslocaties kiezen niet voor de standaard mobiliteitsoplossingen, maar werken op eigen wijze aan creatieve oplossingen voor de bereikbaarheidsuitdagingen waarmee de regio dagelijks te kampen heeft. Gezamenlijk zijn de campuslocaties uit de slimste regio van de wereld tot unieke interventies in staat. ASML, het Maxima Medisch Centrum en Fontys merkten dit op en hebben zich inmiddels ook aangesloten bij de samenwerking. In dit artikel blikken we samen met de betrokken partijen vooruit op wat er in de komende periode in de regio Eindhoven te gebeuren staat op het gebied van fiets.