Uitnodiging bmn inspiratiesessie:
Hoe beïnvloed je hardnekkig reisgedrag?
De community van het Paleiskwartier nodigt u van harte uit om de inspiratiesessie bij te wonen op vrijdag 16 mei van 11.00 tot 12.30 uur. De sessie is interessant voor werkgevers in en rondom het Paleiskwartier en relaties van het bmn netwerk. De sessie vindt plaats in het hoofdkantoor van Ricoh (Magistratenlaan 2) in het Paleiskwartier. Aansluitend vindt een netwerklunch plaats.
Programma
Gastheer Hans Vasbinder, Manager HR Service Center bij Ricoh deelt zijn praktijkervaring over het beïnvloeden van het reisgedrag van medewerkers. Met de verhuizing naar het Paleiskwartier maakte Ricoh de omslag naar het nieuwe werken én een nieuw mobiliteit- en parkeerbeleid. Hans Vasbinder deelt zijn do’s en don’ts.
Henk de Boer van Brabantwater vervolgd met de bijeenkomst met een inspirerend verhaal over Paleiskwartier Elektrisch. Paleiskwartier Elektrisch is Neerlands eerste elektrische autopool, die door meerdere bedrijven wordt gedeeld. Ruimtebesparing. schone lucht, geruisloos verkeer zijn daarmee karakteristiek voor het Paleiskwartier. Bovendien zijn de studenten van de betrokken onderwijsinstellingen betrokken om het project verder aan te scherpen en uit te breiden naar andere gebieden. Paleiskwartier Elektrisch is daarmee een uniek voorbeeld van people, planet én profit.
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen neemt u mee in de wondere wereld van gedrag en mobiliteit. In zijn verhaal licht hij de grenzen van de rationele keuzetheorie toe.
Mensen gedragen zich niet altijd volgens de rationele keuzetheorie, waarin economische principes en rationaliteit de boventoon voeren. Toch is het juist deze theorie die model staat voor het meeste overheidsbeleid van de laatste decennia. Mensen worden geacht de hele dag min of meer bewust keuzes te maken tussen verschillende alternatieven en de belangen die daarbij spelen zorgvuldig af te wegen. Om vervolgens de beste optie te kiezen. Als dat lastig is, wordt hulp geboden in de vorm van advies of aansporingen.
Maar helaas, zo ‘eenvoudig’ is het niet. Mensen (en al helemaal als ze in de auto zitten) gedragen zich zelden als de ‘homo economicus’. Gewoontegedrag, irrationele drijfveren, emoties, sociale motieven en weerstanden vertroebelen het beeld. Het gevolg: goedbedoelde pogingen om mensen te overtuigen of te veranderen stranden in onverschilligheid, onbegrip of weerstand.