Gedrag en communicatie: zo geef je een duwtje in de goede richting

Je stimuleert thuiswerken met je beleid en goede voorzieningen, maakt het aantrekkelijker om de fiets of trein te pakken, hebt je reiskostenvergoeding en parkeerbeleid aangepast. Klaar! Toch? Helaas blijkt de praktijk vaak weerbarstiger. Het bieden van aantrekkelijke regelingen en voorzieningen alleen is niet voldoende om je medewerkers duurzamere en actievere mobiliteitskeuzes te laten maken. Goede en doorlopende interne communicatie is zeer belangrijk. Ook al is je aanbod perfect, je medewerkers moeten wel weten wat de mogelijkheden zijn, en ze moeten het ook kunnen én willen. Met onderstaande tips geef jij je medewerkers een duwtje in de richting van blijvend ander reisgedrag!

Ik wil direct aan de slag

Wat kun jij doen als werkgever? Bekijk hieronder de toolbox met maatregelen die je het makkelijkst kunt toepassen en/of het meeste resultaat opleveren.

Zes slimme maatregelen voor werkgevers

1. Ken je medewerkers

Ander reisgedrag begint met inzicht. Hoe reizen je medewerkers nu? Het is belangrijk om de wensen, motivatie en (on)mogelijkheden van je medewerkers te weten. Met onze medewerkersenquête, postcodescan en mobiliteitsindex geeft je de antwoorden.

2. Laat weten wat je te bieden hebt

Weten al je medewerkers wat voor regelingen en voorzieningen er al zijn? Vaak denk je van wel maar is dit in de praktijk bij lang niet iedereen bekend. ‘Hebben wij een fietsplan dan?’, ‘Kan ik die deelauto ook gebruiken?’. Zet je bestaande beleid regelmatig in de spotlight en neem niet voetstoots aan dat iedereen overal van op de hoogte is.

3. Maak het makkelijk

Maak het je medewerkers zo makkelijk mogelijk om gebruik te maken van jullie voorzieningen en regelingen door goede interne communicatie. Zorg dat informatie, voorzieningen en middelen duidelijk, zo simpel mogelijk, laagdrempelig en goed vindbaar zijn en dat iedereen ervan op de hoogte is.

4. Maak gebruik van verandermomenten

Ingrijpende wegwerkzaamheden of een verhuizing: dit soort grote veranderingen zijn hét moment om oude patronen te doorbreken en je medewerkers anders te laten reizen. Een dergelijke verandering zorgt voor een heroverweging van het huidige gedrag. Bekijk samen welke alternatieven medewerkers hebben en geef ze een persoonlijk reisadvies. Kunnen ze bijvoorbeeld ook met OV of fiets komen? Hoe kun je dit zo makkelijk mogelijk maken? Ook nieuwe medewerkers kun je relatief makkelijk ‘sturen’ in hun manier van reizen. Geef ze bijvoorbeeld de eerste drie maanden een OV-kaart en laat ze pas daarna kiezen tussen leaseauto en OV. Hulp nodig? BMN helpt je graag op weg.

5. Geef het goede voorbeeld

Gedrag is besmettelijk dus maak daar vooral gebruik van. Zet je fietsers in het zonnetje. Laat directie en management het goede voorbeeld geven en hen vertellen over hun woonwerkritten in het OV of de voordelen van thuiswerken. Maak ambassadeurs van die collega’s die al enthousiaste elektrisch rijders zijn.

6. Doe mee aan een campagne

Door mee te doen aan een gedragscampagne, geef jij je medewerkers een duwtje in de richting van blijvend ander reisgedrag. Bijkomende voordelen: je hebt er zelf weinig werk aan en deelname is vaak nog gratis ook! Je kunt bijvoorbeeld meedoen aan landelijke campagnes zoals Zo Werkt Het, die richt zich op mobiliteit & flexibel werken. Ook zijn er in onze regio regelmatig campagnes waar je op mee kunt liften. Onder de verschillende thema’s vind je steeds het actuele aanbod.

Kennis en inspiratie over communicatie en gedrag

Wil je jezelf verdiepen in communicatie en gedrag? Kijk eens hoe anderen het doen of verdiep je verder in het onderwerp met interessante whitepapers en webinars. Hoe kun je jouw medewerkers helpen met interne communicatie en campagnes om tot echte gedragsverandering te komen?

Hulp nodig?

De communitymanagers van het Brabant Mobiliteitsnetwerk zijn er om jou verder te helpen. We geven advies op maat, bieden je inzicht in waar je nu staat en geven je een overzicht van aanbieders.

Het is niet gemakkelijk om gedrag te veranderen en dat geldt ook voor reisgedrag. Net als effectieve communicatie over mobiliteitsveranderingen is het een vak apart. Kun je hierbij meer ondersteuning gebruiken dan bij jullie intern voorhanden is? BMN verwijst je graag door naar gedragsexperts en communicatiespecialisten uit ons netwerk met veel ervaring op mobiliteitsgebied.

Contact

Heb je een vraag, opmerking of tip? Mail ons via info@brabantmobiliteitsnetwerk.nl.