Veldhoven; voorbeeld van verbinding
Direct aan de westzijde van de A2 ligt het bedrijventerrein Veldhoven De Run. Veldhoven de Run heeft de ambitie uitgesproken om (delen van) het terrein de komende jaren te herstructureren en op te waarderen.
Een goede bereikbaarheid maakt onderdeel uit van de visie op het gebied. In de bmn community ‘Veldhoven De Run’ werken de betrokken organisaties samen aan het oplossen van de knelpunten en het realiseren van de mobiliteitsdoelstellingen op de langere termijn. Zowel in het gebied gevestigde bedrijven als overheden en projectbureau WeRun trekken hier samen op en dragen ieder vanuit hun eigen kennis en expertise bij om het bedrijventerrein opnieuw tot bloei te brengen. Het realiseren van een duurzame mobiliteit is gezien de huidige en de te verwachten verkeersproblematiek op het bedrijventerrein de uitdaging. De deelnemers vragen zich daarbij in de bmn community af wat er nu en in de toekomst op het gebied van mobiliteit nodig is om het gebied goed te ontsluiten. De hands on mentaliteit en de eigen verantwoordelijk van de communityleden maakt de samenwerking tussen alle betrokken organisaties op deze locatie uniek!
De run in cijfers
De communities en de noord/zuid en oost/west verbinding, met De Run in het midden
Omdat nog veel onzeker is, worden op dit moment met behulp van bereikbaarheidsanalyses en verkeersmodellen verschillende oplossingsrichtingen doorgerekend. De communityleden zoeken voortdurend naar handvatten om bereikbaarheid te kwantificeren. Op die manier bepalen zij welke lokale en regionale maatregelen kansrijk zijn. Zo toetsen de betrokken organisaties onder andere de gedachte om een netwerk van regionale transferpunten aan te leggen, zelfs tot aan Den Bosch, om vanuit daar werknemers met andere keuzes in innovatieve vormen van mobiliteit naar het gebied te vervoeren.
Alle maatregelen uit de Agenda Fiets. Uitsnede maken van De Run en de directe omgeving.
Verbinden van visie op lange termijn aan concrete acties voor korte termijn
Het uitvoeren van initiatieven op de korte termijn draagt direct bij aan het realiseren van de lange termijn ambitie. Juist om er zeker van te zijn dat de huidige mobiliteitsoplossingen bijdragen aan de gebiedsvisie zit ook het projectbureau We Run aan tafel. Zo borgen de betrokken organisaties een goede interactie tussen concreet tot actie overgaan om actuele mobiliteitsknelpunten aan te pakken en deze op natuurlijke wijze aan te laten sluiten op de (mobiliteitsmanagement)visie op het gebied.
Bekijk hier een 360 impressie.
De aanpak van het bmn draagt eraan bij dat partijen verbinding maken met elkaar en dat initiatieven versneld tot stand komen en gerealiseerd worden. De deelnemende partijen inspireren elkaar om stappen te zetten. Op dit moment bruist het van de initiatieven. Dit leidt tot individuele en gezamenlijke initiatieven en maatregelen. Zo heeft het MMC sinds dit jaar eigen vervoerscoördinator. Zowel ASML als het MMC pasten hun vitaliteitsbeleid en mobiliteitsplan aan. Beide organisaties nemen op dit moment fietsmaatregelen om de fileproblematiek op en rond de Kempenbaan te beperken, zoals het bouwen van fietsenstallingen en het aanbieden van aantrekkelijke aanschafregelingen.
Verbinden van bedrijven onderling
In de bmn community zitten grote en kleine organisaties met elkaar om tafel. Hoewel de individuele belangen van de deelnemende organisaties en gezamenlijke ambities op de langere termijn niet automatisch samenkomen, ervaren de betrokkenen dat samenwerken noodzakelijk is om in het hier en nu voortgang te boeken en dit ingrijpende proces te managen.
Fragment uit het programma Buitenhof, waarin CEO/president van ASML Peter Wennink zijn visie op mobiliteit in de regio Eindhoven geeft. Bekijk hier het fragment.
In tegenstelling tot de andere bmn communities moeten de leden van de community Veldhoven De Run voor 100% hun eigen portemonnee trekken om de initiatieven te financieren. Zij kunnen niet terugvallen op subsidiegelden, zoals die vanuit Beter Benutten worden verstrekt.
Dit weerhoudt de organisaties er niet van om in actie te komen. De leden nemen deel aan het samenwerkingsverband, omdat zij er daadwerkelijk de inhoudelijke meerwaarde van inzien. Structureel zitten de werkgevers met elkaar om tafel om praktische uitdagingen te bespreken en interventies te bepalen. Doordat de organisaties gezamenlijk optrekken durven de werkgevers individueel veel eerder in actie te komen. Dit bevestigt ook de vervoerscoördinator van het Máxima Medisch Centrum (MMC):
Verbinden van overheden, gemeentegrens-overschrijdend denken
Het bedrijventerrein ligt ingeklemd tussen de bebouwde kern van Veldhoven, het rijkswegennet A2/A67 en de aan de oostzijde van de rijkswegen gelegen gemeente Eindhoven met onder andere zijn High Tech Campus. Niet alleen de in het gebied gevestigde bedrijven nemen deel aan het samenwerkingsverband, maar ook de gemeente Veldhoven en Eindhoven zitten aan tafel. Een slagvaardige én grensoverschrijdende aanpak moet bijdragen aan het oplossen van de regionale mobiliteitsuitdagingen.
Verbinden van communities en regionale toplocaties
Een heldere regionale identiteit speelt een belangrijke rol in het verbeteren van de concurrentiepositie van een regio. Een sterke identiteit helpt in de relatieve positionering van een regio ten opzichte van andere regio’s. Door de noord-zuid as Flight Forum-De Run-NH Koningshof en de oost-west as De Run-HTCE is het bedrijventerrein geografisch sterk verbonden met andere economische loptocaties. Vanuit die optiek is het begrijpelijk dat de communityleden kiezen voor een sterke verbinding met andere regionale toplocaties uit de regio om de bereikbaarheid van het bedrijventerrein te verbeteren. Zo zoekt de community Veldhoven De Run bijvoorbeeld actief aansluiting bij een regionaal fietsplan met vier andere regionale campussen TU/e, Strijp S, AC Helmond en HTCE.