Copyright foto: Philips
Koninklijke Philips N.V. schijnt haar licht op slimmer reizen
Duik met ons mee in het mobiliteitsbeleid van gezondheidszorgconcern Koninklijke Philips N.V (Philips). In een gesprek met Noor Plantinga – rewards manager – en Simon Braaksma – senior director – ontdekken we hoe duurzaamheid, vitaliteit en flexibiliteit de drijvende krachten zijn om aan de slag te gaan met duurzame mobiliteit. Van fietsplannen tot thuiswerkmogelijkheden: we verkennen diverse initiatieven die niet alleen het reisgedrag van medewerkers beïnvloeden, maar ook een positieve impact hebben op de totale CO2-footprint van het bedrijf. Benieuwd hoe Philips streeft naar een nog duurzamere toekomst? Lees snel verder!
Welke ambitie is op dit moment erg belangrijk voor Philips?
“We hechten veel waarde aan duurzaamheid en proberen ons steentje bij te dragen, niet alleen in de inkoop van grondstoffen en het productieproces, maar ook in mobiliteit. Vitaliteit, bereikbaarheid, aantrekkelijk werkgeverschap en duurzaamheid zijn vier belangrijke redenen om schone en slimme mobiliteit aan onze medewerkers aan te bieden.”
Hoe reizen de meeste medewerkers naar het werk?
“Bijna een kwart van onze medewerkers woont op fietsbare afstand (23%), en nog eens eenzelfde aantal woont op e-bike afstand (tot 15 km) van het werk. Voor fietsers hebben we goede voorzieningen, waaronder stallingen met laadpunten voor e-bikes en douches. De fietsenstalling staat vooraan bij de entree van het kantoorpand.
“Je parkeert je fiets dichter bij kantoor dan je auto”
Ons fiscale uitruilprogramma voor fietsen, waarbij je een deel van je bruto-inkomen kan gebruiken om belastingvoordeel te behalen en zo kan besparen op de kosten voor de aanschaf van een fiets, wordt goed benut door 40% van onze medewerkers. Medewerkers die met de fiets, auto of openbaar vervoer reizen ontvangen een reiskostenvergoeding.”
Mogen medewerkers bij jullie thuiswerken?
“Ja dat mag, niet reizen is immers de meest duurzame keuze. Er is ook veel potentie voor thuiswerken. Ruim 90% van onze medewerkers gaf in een recente enquête van BMN/ Brainport Bereikbaar (2023) aan dat ze zelf hun werktijden kunnen bepalen en een groot deel van de medewerkers (bijna 45%) geeft aan dat 75% van hun afspraken online is. Je moet als je wil thuiswerken wel toestemming vragen aan de manager.
Tijdens de coronaperiode hebben we veel over thuiswerken geleerd en aan een nieuw thuiswerkbeleid gewerkt, dat was er namelijk nog niet. Wat ons betreft is de ideale mix voor mensen met een fulltime dienstverband dat je drie dagen op kantoor werkt en twee dagen thuis. Dat gebeurt ook in de praktijk.
We merken dat medewerkers het ook fijn vinden om regelmatig naar het werk te komen. Ze geven bijvoorbeeld aan dat ze het belangrijk vinden om hun collega’s fysiek te ontmoeten (83%) en vinden het makkelijker en efficiënter om op de werklocatie te vergaderen en samen te werken dan dit online te doen (70%).
Voor de inrichting van een kantoor thuis geven we een vergoeding van €450,- per vijf jaar en een ergonomics training. Daarnaast krijg je als je thuiswerkt een vergoeding per thuiswerkdag.”
Hoe gaan jullie om met medewerkers die zakelijke ritten maken?
“Een groot deel van onze medewerkers maakt geen zakelijke ritten (maar 3% doet dit wekelijks). Reis je met het openbaar vervoer, dan krijg je je reiskosten volledig vergoed. Bijna 20% van onze medewerkers doet dit ook.
“Opvallend genoeg maken meer medewerkers gebruik van het openbaar vervoer voor zakelijke ritten dan voor woon-werkritten”
Als je met je eigen auto reist (dit doet ongeveer 40%) krijg je 30 cent per kilometer. Daarnaast kunnen medewerkers ook gebruik maken van een deelauto. We hebben ook samenwerkingen met deelautoaanbieders, en voor internationale verplaatsingen maken we gebruik van Hertz, dat steeds meer elektrische voertuigen aanbiedt. Voor de korte afstanden kunnen medewerkers een van de ‘campusfietsen’ gebruiken.”
Hebben medewerkers bij jullie ook een auto van de zaak?
“In sommige gevallen kan je een auto van de zaak krijgen. Nu is de helft van onze leaseauto’s elektrisch, ons streven is dat ze dat straks allemaal zijn. Sinds een aantal jaren kunnen medewerkers alleen nog maar elektrische auto’s bestellen.
“Steeds meer medewerkers geven overigens aan geen leaseauto te willen”
Denk bijvoorbeeld aan expats die in Amsterdam wonen en een auto in de drukke stad onhandig vinden.
We hebben ook functionele bedrijfsauto’s, bijvoorbeeld voor service engineers die langs ziekenhuizen moeten en reparatiespullen nodig hebben. Deze auto’s zijn ook steeds vaker elektrisch.”
Hoe is parkeren bij jullie geregeld?
“Op alle locaties mag je vrij parkeren. Alleen bij onze locatie in Amsterdam is er een systeem dat aangeeft of je wel of niet recht hebt op een gratis parkeerplek. De meeste medewerkers vinden onze parkeerkwaliteit goed tot uitstekend (77%).”
Wat vinden jullie van het reisgedrag van jullie medewerkers?
“Prima! Mensen reizen al best duurzaam. Mobiliteit heeft bij ons een relatief klein aandeel in onze totale CO2-footprint. Een actie om vliegen tegen te gaan heeft veel meer impact dan meedoen aan een ‘Fiets naar je Werk Dag’ voor woon-werkverkeer. Al doen we daar wel aan mee. Bewustwording creëren rond duurzaamheid helpt wel enorm om mobiliteit op de agenda te krijgen.”
Zie je veranderingen in het reisgedrag van jullie medewerkers vergeleken met vijf jaar geleden?
“Jonge medewerkers lijken meer waarde te hechten aan de beschikbaarheid van duurzame opties – zoals de fiets – en aan de vrijheid om zelf te bepalen waar ze werken”
“We hebben ons fietsenplan recent uitgebreid om het gebruik van de e-bike en de normale fiets te promoten, waardoor we meer vragen krijgen over ons fietsplan dan voorgaande jaren. Verder vragen tegenwoordig meer mensen of het mogelijk is om alleen de accu van een e-bike te vervangen zodat ze niet een hele nieuwe fiets hoeven aan te schaffen. Ook zien we een toenemende vraag naar onze 100% vergoeding voor OV in het woon-werkverkeer.”
Hoe informeren jullie medewerkers over jullie mobiliteitsbeleid?
“We delen informatie via ons HR-portal. Verder versturen we tweewekelijks een nieuwsbrief waarin we informatie kunnen delen over bijvoorbeeld regelingen en voorbeelden uit de praktijk. We bereiken hiermee 80% van de medewerkers.”
“Ook staan we maandelijks bij bepaalde arbeidsvoorwaarden stil. In de maand mei is dat bijvoorbeeld het fietsplan en de Fiets naar je Werk Dag.”
Wat hebben jullie gedaan om het reisgedrag van medewerkers te veranderen?
“Voor corona hebben we met vijf verschillende afdelingen – rewards, inkoop, sustainability, fiscaal en finance – het ‘House of Mobility’ opgericht. Van daaruit bepaalden we gezamenlijk targets rond flexibiliteit, duurzaamheid en de slimme inzet van bestaande middelen. We werkten voorstellen uit, maakten keuzes en deden onderzoek naar bijvoorbeeld de OV-potentie. Op dit moment bepalen we weer nieuwe mobiliteitstargets voor mobiliteit.
“Met de betrokken afdelingen hebben we een ‘House of Mobility’ opgericht, van daaruit bepalen we gezamenlijke mobiliteitsdoelen”
Mensen reageerden positief op de veranderingen die we eerder doorvoerden. Met name het fietsplan en vergoeding voor OV werd door de ondernemersraad en werknemers omarmd. De ondernemersraad heeft daar ook een belangrijke rol in gespeeld. Een tip die ik graag wil meegeven is dat het belangrijk is om het grote plaatje te laten zien.”
Hoe hebben jullie de ondersteuning van BMN en Brainport Bereikbaar in dit proces ervaren?
“Jullie hebben ons geholpen met het op poten zetten van collectief besloten vervoer. Dit was een waardevol en intensief proces. Verder hebben jullie ons geholpen met het verkrijgen van inzichten door het uitzetten van een mobiliteitsenquête en postcodescan. Dat maakte onder andere duidelijk hoeveel potentie er was voor de fiets en het openbaar vervoer. Ook is het fijn dat we door middel van persoonlijk contact en jullie nieuwsbrief op de hoogte blijven van wat er speelt op het gebied van mobiliteit. En inspireren jullie ons als het gaat om fietsacties, denk bijvoorbeeld aan ons fietsevent en de pitstop.”
Hoe zou je willen dat het reisgedrag er over 5 jaar uitziet?
“Nog duurzamer! Waarbij er nog meer focus ligt op vitaliteit en fietsen, en nog meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer. Het zou geweldig zijn als we meer gebruik kunnen maken van het fietspotentieel, bijvoorbeeld door interventies die aansluiten op wat medewerkers zelf belangrijk vinden, in plaats van het gebruik van externe beloningen.”
Ondersteuning van BMN (in 2022-2023 in samenwerking met Brainport Bereikbaar)
● Postcodescan
● Fietschallenge ‘Fiets voor lucht’ Brainport Bereikbaar via Sjees app |
Het mobiliteitsbeleid van Philips in het kort
Philips is een technologiebedrijf dat zich richt op de gezondheidszorg, consumentenlevensstijl en verlichting. Wereldwijd heeft Philips ongeveer 70.000 medewerkers. In Brabant heeft Philips onder andere een vestiging in Eindhoven, de plek waar Philips ook in 1891 ook werd opgericht door Gerard Philips en zijn vader Frederik Philips.
Werkgever in Zuidoost-Brabant? Brainport Bereikbaar staat voor je klaar
Werkgever in Noordoost-, Midden- of West-Brabant? BMN helpt je vooruit
In 2013 startte BMN haar werkzaamheden in de regio Zuidoost-Brabant. BMN begeleidde kleine en grote werkgevers in hun stappen naar duurzamer mobiliteitsbeleid en faciliteerde samenwerking tussen deze werkgevers, overheid en marktpartijen. Sinds 2022 werkten we in Zuidoost intensief samen met het team van Brainport Bereikbaar. Vanaf 2024 pakt het team van Brainport Bereikbaar dit zelf op, zonder BMN. Als werkgever in Zuidoost Brabant kun je met al je mobiliteitsvraagstukken terecht bij onze collega’s van Brainport Bereikbaar. Als werkgever in Noordoost-, Midden- en West-Brabant kun je nog steeds bij BMN terecht met je mobiliteitsvraagstukken.
- Thuiswerken
- Thuiswerkvergoeding van €2,75 netto per dag per dag
- Ergonomics training
- €450,- voor de inrichting van thuiskantoor, eens per vijf jaar
- Woon-werkvergoeding:
- Vergoeding vanaf meer dan 9 km enkele reis €0,15 per kilometer tot maximaal 35 kilometer enkele reis
- Zakelijke vergoeding auto: 30 ct/km of 100% vergoeding deelauto
- Zakelijke vergoeding OV: 100%
- Fiets:
- Fietsplan
- Bruto-netto uitruilmogelijkheid
- Goede fietsvoorzieningen
- Deelname fietsacties:
- SJEES ‘Fietsen voor lucht’
- SJEES e-bike probeerpool
- SJEES-app
- SJEES-pitstop