Copyright: Fontys
Flexibiliteit en duurzaamheid staan centraal bij Fontys
Fontys betekent in het Latijn ‘ontwikkeling’, ‘vernieuwing’ en ‘dynamiek’. Dit komt mooi overeen met de manier waarop Tanja Steenhorst, mobiliteitsadviseur van Hogeschool Fontys in Eindhoven, streeft naar passend en duurzaam mobiliteitsbeleid. Daarmee ondersteunt ze medewerkers om op een zo duurzaam mogelijke manier naar het werk te reizen. Denk aan de invoering van een mobiliteitskaart, deelvervoer en een hogere vergoeding van fietskilometers dan voor autokilometers. Benieuwd hoe Fontys dit doet en wat het effect van hun duurzame mobiliteitsbeleid is? Lees vooral verder, want Tanja vertelt je er alles over.
Kijk ‘s naar Fontys!
Fontys speelt met verve een voortrekkersrol als het gaat om duurzamer reizen. Ze weten dit te realiseren dankzij het nemen van innovatieve mobiliteitsmaatregelen. Het resultaat: meer tevreden medewerkers, meer duurzame vervoerskeuzes (60% reist met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk), en een daling van 77% in de CO2-uitstoot van lease- en dienstauto’s sinds 2018. BMN ondersteunt hen al sinds de start van BMN in 2013. Waar het in het begin ging om de vraag ‘waarom ga je aan de slag met mobiliteit’ gaat het nu vooral om ‘inspiratie’ en vooral ook het verhaal van Fontys uitdragen naar andere bedrijven. Want Fontys ontwikkelde zich in tien jaar tijd van een organisatie waar inspelen op reisgedrag nog geen onderwerp was, naar een voortrekker op dit gebied.
Wat bieden jullie medewerkers qua mobiliteit?
“We belonen duurzame manieren van vervoer, zoals fietsen of openbaar vervoer, beter dan bijvoorbeeld reizen met de auto. Medewerkers krijgen alle OV-kosten vergoed en je mag gratis een deelauto gebruiken. Als medewerkers graag fietsen naar het werk, dan kunnen ze gebruikmaken van een aanschafregeling. Verder hebben we goede fietsvoorzieningen op onze locaties, zoals fietsenstallingen en douches. Omdat we duurzaamheid zo belangrijk vinden, zijn al onze auto’s van de zaak elektrisch. Wat ook fijn is, is dat ons beleid heel flexibel is. Medewerkers bepalen elke dag zelf of en met welk vervoermiddel ze naar hun werklocatie reizen.”
Mag je ook thuiswerken?
“Ja, dat mag zeker. Medewerkers krijgen hiervoor een dagvergoeding van 2 euro en we stellen ook voorzieningen beschikbaar voor thuiswerken, zoals een bureau en monitor.”
Hoe reizen de meeste medewerkers naar het werk en is dit de afgelopen vijf jaar veranderd?
“Ik zie dat steeds meer medewerkers zich bewust zijn van hun eigen reisgedrag. Ook Covid-19 heeft daaraan bijgedragen. Steeds meer medewerkers zijn toen het ‘minder reizen, meer thuiswerken’ gaan waarderen. Nog steeds werken er veel meer mensen thuis dan eerst. We houden elke twee jaar een enquête over mobiliteit onder onze medewerkers, daaruit blijkt ook echt dat het aandeel medewerkers dat 4 of 5 dagen op locatie werkt tussen 2020 en 2022 gedaald is met ruim 18%.
Verder hebben we deelauto’s staan die vaak meegenomen worden voor zakelijke ritten. Bijna een kwart van de medewerkers gebruikte in 2022 een deelauto of deelfiets. Verder bleek uit een enquête dat bijna iedereen ook weet van de beschikbaarheid van ons deelvervoer (94% in 2022).
Ook reizen meer medewerkers met het openbaar vervoer sinds we de NS Businesscard hebben. Ruim 80% van de medewerkers is daar tevreden of zeer tevreden over.
Het is mooi om te zien dat onze inspanningen resultaat opleveren in de vorm van duurzamer reisgedrag. In 2016 reisde nog 59% van de medewerkers met de auto naar het werk, in 2022 was dat nog maar 39%! Het aantal fietsers steeg van 26% naar 35% en het aantal OV-reizigers nam toe van 15% naar 25%. Echt een topprestatie!
Tot slot zie ik dat de e-bike in populariteit toeneemt, waardoor ook steeds meer medewerkers die wat verder weg wonen de fiets pakken.
“In 2016 reisde nog 59% van de medewerkers met de auto naar het werk, in 2022 was dat nog maar 39%”
Fontys reist duurzamer
Vervoermiddel medewerkers | 2016 | 2018 | 2020 | 2022 |
---|---|---|---|---|
(elektrische) fiets | 26% | 31% | 30% | 35% |
Openbaar vervoer | 15% | 20% | 24% | 25% |
Auto | 59% | 48% | 46% | 39% |
Bron: onderzoek Fontys
Waarom zijn jullie aan de slag gegaan met het beïnvloeden van de manier van reizen van jullie medewerkers?
“De bereikbaarheid van onze campuslocaties speelde een grote rol. Uit een enquête uit 2018 bleek bijvoorbeeld dat fietsers het meest tevreden waren over de bereikbaarheid van de locaties en automobilisten het minst tevreden. Vooral de bereikbaarheid van de TU campus kreeg een lage waardering. Naast bereikbaarheid en medewerkerstevredenheid vinden we duurzaamheid en gezondheid (welzijn) heel belangrijk. Dat is voor ons een reden om bijvoorbeeld aandacht te besteden aan duurzaam vervoer, zoals de fiets en openbaar vervoer. Ons doel is dat we in 2050 CO2-neutraal zijn en gezonder reizen.”
Jullie streven dus naar toegankelijke werklocaties, een duurzame bedrijfsvoering en vitale medewerkers? Hoe krijgen jullie inzicht of jullie beleid werkt?
“Dat blijkt onder andere uit onze tweejaarlijkse enquête waarin we medewerkers vragen naar hun reisgedrag en hoe tevreden ze zijn over ons mobiliteitsbeleid. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat medewerkers in 2022 meer tevreden zijn over de thuiswerkvoorzieningen en -vergoeding. Daarnaast voeren we jaarlijks een CO2-footprint uit waarin gekeken wordt naar mobiliteit. Zo kunnen we op tijd actie ondernemen als we onze doelstellingen niet lijken te halen. Ik heb echt gemerkt dat ‘meten = weten’ klopt en helpt bij het proces. De medewerkersenquêtes leveren een schat aan informatie op.”
“Ik heb echt gemerkt dat ‘meten = weten’ klopt en helpt bij het proces. De medewerkersenquêtes leveren een schat aan informatie op”
Wat vinden medewerkers van jullie mobiliteitsregeling?
“Ze zijn tevreden over onze flexibele regeling. De regeling maakt dat medewerkers echt bewuster nadenken over andere manieren dan de auto waarmee je kunt reizen. Wat me bij is gebleven zijn de reacties op onze LinkedIn berichten. Medewerkers reageren dat ze heel enthousiast zijn over de deelauto’s van Amber die ze nu kunnen gebruiken en de NS Businesscard waardoor ze (meer) met het OV zijn gaan reizen. Dat is heel fijn om te lezen!”
Welke rol heeft BMN gespeeld?
We wisselen ervaringen uit, dat is heel prettig. Jullie hebben ook kennis over hoe andere bedrijven hun mobiliteit verduurzamen, dat geeft ons weer ideeën. Jullie spelen vooral een belangrijke rol in het inzichtelijk maken van het huidige reisgedrag van medewerkers en het laten zien wat bijvoorbeeld de OV-potentie en fietspotentie is.
Wat zijn de toekomstplannen van Fontys met betrekking tot mobiliteit?
“Het zou mooi zijn als nog meer medewerkers op een duurzame manier naar het werk reizen. Er zijn nog steeds medewerkers die met de auto komen, ondanks dat ze niet heel ver van hun werklocatie wonen. 35% van de medewerkers die tussen de 7,5 en 15 km van het werk woont, komt nog met de auto. In 2016 was dit nog 60%, maar er is dus nog genoeg ruimte voor ontwikkeling en vernieuwing in mijn werk bij Fontys.”
Ondersteuning vanuit BMN en Brainport Bereikbaar
|
---|
Mobiliteitsbeleid van Fontys in het kort
Bij Hogeschool Fontys werken ongeveer 5.000 medewerkers en studeren ruim 46.000 studenten. Zij krijgen les op 21 verschillende locaties. De meesten bevinden zich in Brabant: in Eindhoven, Tilburg en Den Bosch.
- Thuiswerkvergoeding €2 per dag
- Vergoeding voor thuiswerkvoorzieningen zoals bureau en IT-middelen
- Vergoeding voor loop- en fietskilometers: 0,19 cent/km
- Aanschafregeling fiets
- Volledige vergoeding OV-reizen (2e klasse) met NS Business Card, inclusief vergoeding voor fietsenstalling bij stations
- Woon-werkvergoeding auto:
- vanaf 10 – 19,9 km: €2,29 per reisdag
- vanaf 20 km: €3,48 per reisdag
- Vergoeding voor dienstreizen: 19 cent/km
- Deelauto’s van Amber voor zakelijke ritten (ook elektrische)
- Niet parkeren < 15 km
- Auto van de zaak: alleen elektrisch
Meer lezen?
Lees hier alle publicaties van Fontys over visie en beleid voor duurzame bereikbaarheid.
Werkgever in Zuidoost-Brabant? Brainport Bereikbaar staat voor je klaar
Werkgever in Noordoost-, Midden- of West-Brabant? BMN helpt je vooruit
In 2013 startte BMN haar werkzaamheden in de regio Zuidoost-Brabant. BMN begeleidde kleine en grote werkgevers in hun stappen naar duurzamer mobiliteitsbeleid en faciliteerde samenwerking tussen deze werkgevers, overheid en marktpartijen. Sinds 2022 werkten we in Zuidoost intensief samen met het team van Brainport Bereikbaar. Vanaf 2024 pakt het team van Brainport Bereikbaar dit zelf op, zonder BMN. Als werkgever in Zuidoost Brabant kun je met al je mobiliteitsvraagstukken terecht bij onze collega’s van Brainport Bereikbaar. Als werkgever in Noordoost-, Midden- en West-Brabant kun je nog steeds bij BMN terecht met je mobiliteitsvraagstukken.